IT en data vormen de levensader van elk bedrijf. Het is dan ook belangrijk dat die diensten en de beveiliging van een bedrijf voldoen aan de huidige en toekomstige behoeften.
5 redenen waarom IT Services uw bedrijf veiliger en toekomstgerichter maakt
Uw IT-infrastructuur en software ontwikkelen zich mee met uw organisatie. Voor een klein bedrijf betekent dit vaak dat de medewerker die het meest affiniteit met IT heeft, ook de verantwoordelijkheid krijgt. Men investeert pas in IT als het bedrijf begint te groeien. Problemen die zich voordoen worden vaak AdHoc opgelost en wordt er weinig tijd besteed aan cybersecurity en het toekomst bestendig maken van IT-infrastructuur.
Juist wanneer IT nog een klein onderdeel is van de bedrijfsvoering, kan een gespecialiseerde IT-dienstverlener ondersteuning bieden. Zo'n service optimaliseert en beschermt de dagelijkse activiteiten van een bedrijf en zet een strategie op om groei en uitbreiding op eigen tempo te ondersteunen.
Wat is IT Services precies?
Een IT dienstverlener is een externe IT-organisatie die de verantwoordelijkheid neemt voor de IT activiteiten van een bedrijf. Zij houden toezicht over de IT-systemen van een bedrijf, of een gedeelte daarvan, voor een vast maandelijks bedrag. Deze diensten bestaan bijvoorbeeld uit: 24-uursmonitoring, helpdesk ondersteuning of cybersecurity.
Door te kiezen voor een IT dienstverlener die werkt in de Cloud worden problemen niet alleen opgelost, maar wordt ook de oorzaak weggenomen. Dit houdt in dat problemen veel uitgebreider worden opgelost dan via de eenvoudige ‘response & fix’-methode, wat op zijn beurt de groei van het bedrijf bevordert. Tijdens de zoektocht naar een IT dienstverlener moet u rekening houden met een groot aantal factoren. Hieronder sommen we de vijf belangrijkste op:
1. Beveiliging
Iedereen en alles is met elkaar verbonden, waardoor veiligheid van bedrijfsgegevens onmiskenbaar belangrijk is geworden in het moderne bedrijfsleven. Een gespecialiseerde IT dienstverlener was nog nooit zo belangrijk als nu: zij houden systemen en processen up-to-date met de nieuwste technologieën.
Uitbesteding aan een externe partij ontlast ook interne IT-medewerkers die bovendien misschien niet altijd over de juiste tools en expertise beschikken om een bedrijf veilig en draaiende te houden.
2. Processen vereenvoudigen
Het meest voor de hand liggende voordeel van een IT dienstverlener is het vereenvoudigen van processen. Dit kan in de vorm van automatisering van de meest terugkomende taken of via de verbetering van processen.
IT services uitbesteden betekent bovendien dat bedrijven zich kunnen focussen op hun toekomstvisie door het IT team een meer strategische rol te geven. Zij plannen en investeren dan in de toekomstige infrastructuur van het bedrijf, in plaats van bezig te zijn met dagelijkse werkzaamheden.
3. Voorspelbare kosten
Een ander voordeel van het samenwerken met een gespecialiseerd IT bedrijf, is dat bedrijven beter zicht krijgen op hun uitgaven. Traditioneel zijn zakelijke IT diensten afhankelijk van betalingen vooraf, maar door over te schakelen op een maandelijkse betaling kunnen de kosten deel uitmaken van de operationele uitgaven met een langere doorlooptijd. Hierdoor komen er dus kosten vrij voor andere investeringen.
In de Service Level Agreement (SLA) worden de maandelijkse kosten gespecificeerd, zodat bedrijven een servicepakket kunnen kiezen dat precies bij hun past. Dit helpt bedrijven om de kosten van hun IT dienstverlening beter op te volgen, te beheren en te plannen. Zonder een gespecialiseerde IT-serviceprovider of IT dienstverlening is er meer onzekerheid over wat bedrijven nu precies uitgeven aan IT services.
4. Focus op bedrijfsgroei
Naarmate een bedrijf groeit, groeien ook de behoeften van personeel, klanten en de interne bedrijfsvoering. Een IT dienst die niet voorbereid is om met veranderingen of potentiële bedreigingen om te gaan, belemmert de groei van het bedrijf. Een gespecialiseerde IT dienstverlener zal vlot en eenvoudig meegroeien met het bedrijf, zodat nieuwe serviceniveaus kunnen worden ingeschakeld wanneer ze nodig blijken te zijn.
5. Concurrentievoordeel
Naast het beheer van de groei van de bedrijfsinfrastructuur, biedt een gespecialiseerde IT dienstverlening het bedrijf een voordeel ten opzichte van de concurrentie.
Dankzij een sterk, robuust en vlot IT-systeem kunnen bedrijven een betere klantervaring bieden aan eindgebruikers. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een responsiever salesteam of simpelweg in de vorm van een snellere website.
De Europese tak binnen de IT services van Sharp is opgericht om samen met klanten diverse IT- en IT-gerelateerde diensten te leveren. Als u meer wilt weten over hoe Sharp IT Services de groei van uw bedrijf kan ondersteunen, neem dan contact met ons op.